1. ALLMÄNT

Lurifax Barnkläder är den säljande parten och erbjuder produkter inom barnmode. Som kund kan du beställa hem varor via Webbplatsen.

Genom att slutföra din beställning på denna Webbplats godkänner du våra köpvillkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

Lurifax Barnkläder förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa Villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de allmänna köpvillkoren före ett köp.

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Sverige. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag. En kund som är under 18 år måste ha sin målsmans godkännande.

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

2. BETALNING

I samarbete med Shopify Payments, PayPal och Klarna erbjuder vi  delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra villkor.

2.1 Kortbetalning

När du väljer kortbetalning behandlas betalningen av Shopify Payments som tillhandahåller en säker elektronisk betalningslösning. Du kan betala din order med VISA, MasterCard eller American Express. All kortinformation lagras i enlighet med kortnätverkens regelverk. Dina kortuppgifter hanteras i en säker miljö – Shopify Payments ansvarar för att hantera information som erhålls genom tjänsten i enlighet med de krav som uppställs för certifiering enligt PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) och övriga tillämpliga säkerhetsföreskrifter.

2.2 Klarna Pay Later, Klarna Pay Now & Klarna Slice It

När du väljer Klarna Pay Later, Klarna Pay Now eller Klarna Slice It, se aktuella villkor på https://www.klarna.com/se/villkor/./p>

3. ORDERBEKRÄFTELSE, LEVERANSBEKRÄFTELSE / KVITTO

Efter slutförd beställning på Webbplatsen skickas en orderbekräftelse automatiskt till angiven mailadress. Om du inte skulle få en orderbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta vår kundservice. Observera att orderbekräftelsen enbart är information om att vi börjar behandla din order. Vi kommer att skicka dig en leveransbekräftelse så snart produktens tillgänglighet har bekräftats och varan kan levereras.

I samband med att din beställning skickas från vårt lager skickas en leveransbekräftelse till den mailadress du angav vid beställningen, där du ser vilka varor som kommer levereras till dig.

4. BESTÄLLNING, FRAKT OCH LEVERANSER

Från denna Webbplatsen levererar vi endast din beställning inom Sverige. Leveransen sker i enlighet med valt leveransalternativ i kassan. Vi erbjuder för närvarande leverans som brev vid små försändelser till brevlåda (hemadress), som paket till postombud vid större paket som babynest. 

Du har också möjlighet att hämta dina beställda varor i vår studio i Annelöv. Du blir kontaktad via e-post/telefon när ordern är klar för leverans och har då möjlighet att avtala tid och datum för upphämtningen.

Vi förbehåller oss rätten att vägra bearbeta beställningar vid misstanke om bedrägeri. Alla försök till bedrägeri kommer att polisanmälas.

4.1 Frakt

I kassan visas tillgängliga fraktalternativ baserat på vilket postnummer ordern skall levereras till. Kostnad för frakt samt leveranstid presenteras i kassan vid respektive tillgängligt leveransalternativ. 

I din leveransbekräftelse av större paket finns en spårningslänk vilken kan användas för att söka efter paketet på transportörens hemsida.

Upphämtning av paket hos ombud sker i enlighet med vald speditörs villkor, normalt uppger man försändelse-ID samt uppvisar legitimation för att hämta ut ett paket. Ombud visar bådas giltiga legitimation. Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället.

Leveranser till brevlåda erbjuds vid små försändelser som då skickas som brev med PostNord. Lurifax Barnkläder ansvarar inte för paket som via kunds godkännande lämnats utanför dörren eller i brevlåda. Exempel på detta är budleveranser där kund aktivt valt att paketet skall lämnas utanför dörren eller leveranser till brevlåda (som vid stora paket även kan hängas på dörren). Vid eventuell stöld eller vid borttappat paket är det kunden själv som har ansvaret.

4.2 Hämta hos oss

Vid leveranssättet ”Hämta i vår studio” levereras beställningen utan kostnad. Normal leveranstid för varor som finns i lager sker inom sex (6) till åtta (8) arbetsdagar. Du får avisering till din angivna mailadress när din beställning finns att hämta.

4.3 Försening och delleverans

Vi gör vårt bästa för att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck (ex. vid jultid, rea/erbjudanden) samt vid omständigheter vilka vi inte råder över. Lurifax Barnkläder tillämpar inte delleveranser. Om vi av någon anledning inte kan skicka alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning.

4.4 Outlöst paket

Ditt paket ligger kvar i 14 dagar i butiken eller hos vald transportörs utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta. Om du inte löser ut paketet efter 14 dagar skickas det tillbaka till vårt lager. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Lurifax Barnkläder rätten att debitera dig 175 SEK för returfrakt och hanteringskostnader.

4.5 Priser

Vid beställning via Webbplatsen är det Webbplatsens angivna priser som gäller. Alla priser på Webbplatsen anges i SEK och inkluderar gällande moms, vilket i dagsläget är 25%. Fraktavgift tillkommer på ordern i enlighet med våra fraktvillkor.

4.6 Åldersgräns

Försäljning sker endast till privatpersoner över 18 år. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag.

5. ÅNGER-, RETUR- OCH BYTESRÄTT

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar varan eller mottar den.

Om du ångrar köpet vänligen ta kontakt med vår kundtjänst för att få information hur du skall skicka tillbaka varorna. Observera att du, om du ångrar köpet,  själv får stå för kostnaden för både returfrakten samt den ursprungliga frakten. Lurifax Barnkläder löser inte ut paket som inte har skickats enligt våra instruktioner.

5.1 Villkor

För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i oförändrat skick, ej förstörd eller skadad. Ett transportemballage ska användas för att skydda produkten vid retur. Var uppmärksam på att det alltid är kundens ansvar att returen kommer tillbaka till vårt lager. För att få tillbaka hela summan för varan du returnerar, får du prova den som i en fysisk butik men inte använda den. Du som kund hålls ansvarig för minskning i värdet för varan om du har haft den i bruk mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper, form eller funktion. Om du har testat produkten mer än nödvändigt har vi ingen skyldighet att betala tillbaka hela summan beroende på det kommersiella värdet på varan. Vid hantering av reklamationer tillämpas distans- och hemförsäljningslagen. 

Ånger- och bytesrätt gäller inte för varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställd eller med mönster/färgkombinationer som avviker från de i butiken angivna, s.k. Custom Made.)

5.2 Återbetalning

Vid retur till oss sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift. Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

6. REKLAMATION

Som konsument har du enligt lag 3 års reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från vår webbutik och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två månader anses som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.

Vid en reklamationsförfrågan ber vi dig att i första hand kontakta kundservice och uppge ordernummer för den vara du vill reklamera. Vid en godkänd reklamation, ska plagget alltid returneras till vårt lager. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation. När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Lurifax Barnkläder förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

7.RESERVATION

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma. Vid felaktig prismärkning på plagg i din leverans är det priset som du köpte varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelsen/kvitto) som är priset som gäller för köpet.

8. ANSVARSBEFRIELSE

Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partner. Om force majeure råder längre än två månader har kunden såväl som vi rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Senast uppdaterad: 2020-10-31